CUM SE AMENAJEAZĂ UN PAVAJ?

Indiferent dacă este vorba de un pavaj rezidențial, comercial sau industrial, etapele care trebuie parcurse pentru a-l amenaja sunt aceleași, diferența fiind dată doar de tipul de pavaj cerut și de solicitările la care va fi supus ulterior.

1. PLANIFICAREA ȘI SCHIȚAREA

Măsurați elementele importante de pe suprafața pe care o stabiliți: clădiri, scări, copaci, plante etc. Schițați un plan inițial. Descoperiți un echilibru între mărimea ariei pe care vreți să o pavați și efectul altor elemente ca și: o ușă sau poartă, gazonul, copacii, tufele și grădinița de flori. Acordați o atenție sporită nivelelor și drenajului apei. Odată ce aveți un plan brut, stabiliți lucrurile specific arhitecturale ale dalelor de pavaj. Acestea includ textura, culoarea, modelul și desigur, mărimea. Acum efectuați un desen final.

2. ESTIMAREA SUPRAFEȚEI

Pentru a stabili cantitatea de pavaj necesară, cât și pentru determinarea cantității de materii prime (pietriș/nisip), măsurați aria suprafeței care trebuie pavată. Aceasta se determină împărțind suprafața în elemente geometrice de bază (dreptunghiuri, triunghiuri, cercuri etc.) și făcând suma ariilor acestora. Volumul materiilor prime se determină înmulțind aria finală cu H – grosimea substratului.

3. ALEGEREA PAVAJULUI

Instalarea pavajului este ușoară în comparație cu piatra naturală pentru că dalele oferă avantajul unei grosimi uniforme și a posibilității de a combina diferite modele și culori. Alegerea acestor modele și culori nu are niște criterii rigide, ci se poate face după imaginație pentru a crea un pavaj original, chiar unic.

4. EXCAVAREA ȘI PREGĂTIREA FUNDAȚIEI

Marcați aria cu o sfoară. Excavați acea arie până la adâncimea de 150-250 mm. Pentru pavajele industriale și comerciale, adâncimea de excavare va fi recomandată de un specialist.

5. MONTAREA BORDURILOR

Bordurile sunt necesare pentru a evita deplasările laterale ale pavajului. Când acesta se montează lângă o clădire, bordura nu mai este necesară.
Bordura nu trebuie să depășească în înălțime nivelul pavajului, decât acolo unde se dorește stoparea roții mașinii.
Ca “bordură” se poate folosi ultimul rând de pavaj, prins în beton ca în imaginea de mai sus, în acest caz, se poate alege o culoare/nuanță diferită la contur și se obține astfel un avantaj estetic.

6. AMENAJAREA SUBSTRATULUI

Aceste recomandări se referă la traficul auto mediu în curți, în cazul în care vă hotărâți să vă pavați singuri curtea.
Pentru traficul pietonal se poate reduce grosimea substratului, iar pentru traficul greu, trebuie mărită.
Dacă apelați la o echipă specializată, firma care execută lucrarea trebuie să aibă personal calificat, care să poată să recomande grosimea necesară, pentru care trebuie să dea garanție că pavajul nu se va “lăsa” în timp.
Umpleți astfel aria excavată cu 150-250 mm de balast de concasare 0-30 sau mai bine cu două straturi: 0-65 și apoi 0-30.
Acesta va forma o bază stabilă pentru pavele.
Compactați bine aceste straturi cu placa vibrantă corespunzătoare (aproximativ 100 kg).
Împrăștiați 25 mm de nisip 0-4 sau 4-8 peste baza de balast compactat. Nivelarea se va face cu țevi drepte puse paralel și la nivelul dorit în nisip, peste care se trece cu o riglă sau dreptar, trăgându-se nisipul.
Țevile trebuie să fie de aproximativ 25 mm în diametru. Ele se așează pe substrat.
Înclinația (recomandată 1/40) se poate stabili cu ajutorul bolobocului.
Un mic secret la acestă operațiune este ce fel de nisip veți folosi chiar sub pavaj.
Noi recomandăm să folosiți 4-8, nisip care va lăsa spații mai mari de aer sub pavaj, aer care va asigura un drenaj bun și va păstra pavajul uscat și astfel nu va crește iarba printre rosturi.

7. AȘEZAREA PAVAJULUI

Se recomandă începerea așezării pavajului dintr-un colț de 90°.
Acesta va asigura o linie dreaptă și va reduce nevoia de tăiere a dalelor. După așezarea primelor dale, verificați înclinarea lor cu ajutorul bolobocului, pentru a vă asigura că dispuneți de un drenaj corect.
Acum, pur și simplu așezați dalele rămase, urmărind alinierea și realizând modele după placul dvs.

8. TĂIEREA MARGINILOR

Desigur, la margini, după așezarea pavajului, rămân goluri (spații rămase in urma intercalării dalelor).
Aceste goluri se umplu cu jumătăți/bucăți de pavaj. Tăierea lor se face în modul cel mai uzual cu ghilotina de pavaje (se poate împrumuta pentru 1 zi de la sediul firmei noastre).
Dacă doriți o tăiere mai exactă, puteți folosi un flex cu disc diamantat sau cel mai bine o mașină de tăiat cu disc și apă, pentru a evita formarea prafului.
Recomandăm ca din punct de vedere estetic să nu faceți tăierea lângă bordură, ci în măsura în care este posibil să se pună de-a lungul bordurii un rând întreg de pavaj și tăierile să se facă după acest rând, mai spre interior.

9. NIVELAREA ȘI UMPLEREA ROSTURILOR

Pentru a obține un pavaj perfect este necesară tasarea acestuia cu o placă vibrantă până la nivelarea tuturor denivelărilor.
După tasare rosturile dintre dale trebuie umplute cu nisip uscat prin măturare.
Această operațiune de umplere a rosturilor prin măturare trebuie făcută în primele săptămâni după montaj chiar și de către beneficiar, mai ales  după plecare echipei de pavatori, atunci când se observă că apar spații goale între pavaje.
Nisipul intră ușor printre dale, dacă este uscat și pavajul, și nisipul. Deasemenea ploaia sau stropirea cu apă ajută la umplerea rosturilor.
Lucrarea de pavare se consideră terminată atunci când rosturile sunt umplute și rămân așa, când rosturile nu mai “înghit” nisip.
Riscul în cazul în care nu se umplu rosturile este ca piesele individuale de pavaj să înceapă să se miște sau să se taseze neuniform, formând gropi sau stricând aliniamentul.

10. FINISAJ ȘI ÎNTREȚINERE

Practic, pavajul nu necesită decât măturare și, periodic, spălare.
Pentru 1-2 săptămâni după montaj, continuați să împrăștiați și să măturați nisip pentru umplerea rosturilor dintre dale.
Apoi, evitați cu strictețe să pătați pavajul cu praf de ciment, ciment moale, vopsea lavabilă sau diverși adezivi de la alte construcții, aceste pete nu trec.
Dacă ați pătat deja pavajul cu așa ceva, nu are rost să încercați curățarea, nu există soluții rentabile, piesele pătate trebuiesc schimbate.
La pavajul Antic, piesele pătate se pot întoarce.
Nu vă îngrijorați de petele de motorină, de ulei, de grăsimi, aceste pete sunt organice și vor fi descompuse de razele de soare în câteva săptămâni, vara sau câteva luni în restul anului.
Petele organice se pot deasemenea curăța cu un șampon auto biodegradabil.
Noi recomandăm o spălare pe an a pavajului cu jet de apă la presiune și șampon biodegradabil, această spălare va “învia” culorile, prin curățarea stratului de praf atmosferic depus, praf care a îmbâcsit pavajul și mai ales rosturile.
Atunci când se fac lucrări la fațada casei, la gard, la porți, lucrări care implică vopsele, mortar, adezivi ce pot păta pavajul, protejați pavajul cu un strat absorbant de nisip și apoi cu o folie de plastic și eventual încă un strat subțire de nisip care să preia tot ce curge.

Ne place să fim buni în ceea ce facem și să vă oferim calitate, de aceea ne-am specializat doar pe producția de dale de pavaj și elemente din beton.

Colaborăm însă cu un mare număr de firme specializate în montaj. După cumpărarea pavajului, vă putem recomanda o echipă calificată, care vă va monta pavajul bine, repede, la un preț convenit (estimarea lucrării de către echipa de montaj este gratuită).